Despre materiile inutile
Una dintre marotele celor care critică învăţământul românesc este cea a „materiilor inutile”. Argumentele celor care o susţin: programa este prea încărcată! Sunt prea multe materii! Multe din ele sunt inutile, elevii nu au nevoie de ele şi deci, nu-i interesează! Soluţia ar fi să înveţe fiecare doar ce-l interesează, astfel, am obţine categoric nişte genii, cel puţin în domeniile lor de activitate.
Teza pare corectă şi pe alocuri de-a dreptul entuziasmantă. Cu toţii ne amintim că în şcoală, gândul ne era la vacanţă, uneori ne bucuram, cu inconştienţă, de boala învăţătorului sau a profesorului (motivul fiind bineînţeles, absenţa acestuia de la ore), evident, că toată şcoala era o corvoadă nedreaptă pe care noi, elevii, o suportam cu stoicism şi persiflam sfaturile părinţilor şi educatorilor.
Perspectiva se mai schimbă odată cu vârsta, când realizezi că e bine să mai cunoşti una-alta şi despre alte discipline în afara celor ale profesiei tale. Evident, dacă ai oareşce pretenţii de la tine. Şi dacă ai o minimă responsabilitate.
În rândul acestor „materii inutile” intră adesea discipline care au un rol fundamental în formarea unui tip de gândire corect. De ce ne trebuie geografie şi istorie? E o întrebare din ce în ce mai des formulată. Sigur, se poate discuta asupra volumului şi manierei în care sunt predate istoria şi geografia, dar rolul lor pentru un om al secolului XXI este enorm. Nu trebuie să-ţi doreşti să ajungi profesor de istorie sau de geografie, arheolog sau explorator, ca să-ţi dai seama că fără cele două nu ai cum să înţelegi fenomenele complexe care au loc la nivel planetar. Nu sunt adeptul istoriei văzute ca memorare a unui lung şir de intervale în care au domnit unii şi alţii, ci ca determinism, evoluţie a societăţii, evoluţie a relaţiilor dintre ţări, tipuri de civilizaţie, poate puţină geostrategie – desigur, în doze moderate, adaptate elevilor de liceu. Există strategii didactice de atragere a elevilor spre o disciplină sau alta, de expunere inteligentă a datelor, astfel încât să fie efectiv sesizabil faptul că astăzi cunoşti mai mult decât ieri.
Există şi multe alte materii care „beneficiază” de ingratul apelativ „inutile”. Muzica, desenul, matematica, pentru cei ce doresc să devină medici şi româna, pentru cei ce vor să fie informaticieni. Cred eu că problema este dozarea şi modul de predare (aici intrând şi felul în care sunt concepute manualele). Lipsa educaţiei muzicale ne transformă în manelişti, lipsa unei minime educaţii estetice ne face să ne extaziem în faţa iepuraşilor ieşiţi din ouăle municipale cu care suntem blagosloviţi de Paşti. Matematica în doze rezonabile produce o ordonare a gândirii, după cum româna poate dezvolta abilităţi de comunicare, pe care din ce în ce mai mulţi elevi nu le mai au, pentru că nu citesc şi nu dispun de un lexic suficient de bogat.
Recomand tuturor celor care cred că nu mai este importantă cultura generală, volumul „Despre idei şi blocaje” al lui H.R. Patapievici. Este excepţional demonstrată legătura între cultura generală şi crearea unei categorii de experţi.
Scoala „zugravita” atit de pragmatic si optimist in opinia dumneavoastra,seamana izbitor cu o scoala organizata dupa programul „Waldorf education”,a carei experienta are o vechime de aproape 100 de ani.Stiu ca si in Romania,exista citeva locatii de acest gen,printre care si la Simeria cu ani in urma.Nu cunosc situatia la zi a acestor scoli,cit au rezistat presiunilor venite din orgolii romanesti sau interese meschine.Cert este ca ele se bazeaza pe exact principiile esentiale pe care le amintiti si dumneavoastra :programe interdisciplinare cu integrare practica,artistica si elemente conceptuale,adaptate dupa structura fiecarui elev in parte.Baza psihologica este dezvoltarea libera a abilitatilor,responsabilitatii morale si tinta finala integrarea individuala a tinarului in societate.Am vizitat cindva scoala de la Simeria si unicul sentiment cu care am ramas a fost:incintare.Erau clase profilate pe stiinte exacte,filologie,dar si arte plastice,agricultura-mediu,ateliere de olarit,sculptura ba chiar si un cuptor clasic de coacere a piinii.Nu stiu de ce nu au fost sustinute aceste scoli sau macar sa fi preluat o parte din conceptul filozofic al lor.Dar, in situatia in care la cirma ministerului de specialitate si la cirma tarii in general sint oameni (care au diplome,nu aptitudini) pentru care Waldorf nu sugereaza decit lantul hotelier Waldorf-Astoria,nu ma mai mir.Nu vreau sa plusez in critici,dar ce mi-ar raspunde Funeriu daca l-as intreba:”Il cunoasteti pe Rudolf Steiner ?”.Precis:”Daaa,cum sa nu,cu el mi-am aranjat diploma in Germania.”Nu pot sa inchei fara sa amintesc de satisfactia pe care o am de fiecare data cind intilnesc numele „Sigismund Toduta” la diferite manisfestari,adevarate expozitii de „diamante” slefuite cu rabdare si profesionalism.Sa ne bucuram ca exista.
Problematica „materiilor utile sau inutile” este mult mai vasta si face parte dintru-un complex, care este destul de atent , delimitat de legea invatamintului.
Partea complicata este ca in alegerea acestora sunt inplicate toate partile :scoala, elevul , familia !!!
Mai grav este insa faptul , ca acesti participanti, nu intotdeauna isi spun cuvintul si decizia apartine de regula scolii pentru asigurarea nr. de ore pentru unii dascali „titularizati pe viata” conform sistemului antic si, la care, unii nu vor sa renunte.