Chestionare de evaluare şi consilii de etică în spitale
Printr-un ordin de ministru, începând de ieri, toate spitalele de stat trebuie să pună la dispoziţia pacienţilor chestionare prin care să îşi poată exprima mulţumirea sau nemulţumirea faţă de serviciile medicale. Spitalele din judeţul nostru sunt în plin proces de conformare şi adaptare la noile condiţii impuse.
Chestionarele vor fi completate sub protecţia anonimatului, însă acestea trebuie să fie evaluate de un consiliu de etică, devenit şi el obligatoriu pentru fiecare spital de stat din ţară. Totuşi, în spitalele hunedorene, au existat şi până acum chestionare, elaborate la nivel local. „Noi avem de ani de zile chestionare, însă acestea noi sunt în legătură cu consiliul de etică, pe care nu l-am constituit încă. Fără consiliu, nu putem să aplicăm chestionarele, pentru că nu are cine să le evalueze, sunt în strânsă legătură“, a precizat Alin Vasilescu, manager al Spitalului de Urgenţă Petroşani.
La unitatea spitalicească din municipiul Hunedoara, lucrurile par să prindă contur mai repede. „Consiliul de etică se va pune în funcţiune luna aceasta. Au fost făcute deja nominalizările din rândul fiecărui departament medical şi urmează să se facă alegeri la sfârşitul lunii martie. Din consiliu vor face parte doi medici, două asistente, un jurist, un reprezentant al Asociaţiilor de pacienţi şi un secretar, care va trimite lunar un raport la minister legat de chestionare. Din punctul meu de vedere, ar trebui să facă parte şi un reprezentant al DSP Hunedoara şi unul al primăriei. Nu prea avem nemulţumiri, prea puţini se plâng de condiţiile de tratament“, a declarat Nicuşor Ştefan, manager al Spitalului Municipal „Al. Simionescu“ Hunedoara.
Pacienţii spitalului din Deva îşi vor putea exprima nemulţumirile şi online. „În ce priveşte consiliul de etică, am făcut nominalizările şi începând de astăzi (n.r. ieri), se votează. Mai mult de 40 de lucrători din spital au votat deja, şi vom continua până toţi îşi vor exprima opţiunea. În maximum trei zile, membrii consiliului vor fi stabiliţi. Sunt două urne, una pentru medici şi alta pentru asistente. Modelul de chestionar a fost postat pe site-ul spitalului, iar pacienţii vor putea să-l completeze de acasă, fiind astfel eliminată posibila influenţă a cuiva din spital“, a menţionat Călin Laza, managerul Spitalului Judeţean Deva.
Odată cu constituirea acestor consilii de etică se urmăreşte analizarea opiniilor pacienţilor, luarea la cunoştinţă a eventualelor acte de malpraxis, a problemelor care pot apărea între pacienţi şi angajaţii spitalelor, sau chiar între angajaţi, cu centralizare la nivelul Ministerului Sănătăţii.