Blăjeni, pe lista câștigătoare. Stație de încărcare electrică din fonduri de mediu și un centru de promovare a tradițiilor și meșteșugurilor, din bani europeni
Magdalena Șerban
Un primar cu viziune, care vrea să atingă succesul administrativ pentru oamenii care i-au acordat încrederea, trebuie să știe că e musai să păstreze și să promoveze valorile tradiționale ale meleagurilor pe care le conduce și, concomitent, să dezvolte localitățile aparținătoare pe linia modernă a investițiilor. Altfel, comunitatea va rămâne în urmă și va pierde ceea ce o definește din moși-strămoși. Horia Jurca, edilul din Blăjeni, deja pune în practică.
Pentru ziua de mâine
Viitorul va fi unul verde, în mod sigur, inclusiv în ce privește autovehiculele, așa că stațiile de încărcare electrică vor deveni o normalitate. Chiar dacă la ora actuală, mai ales la nivel rural nu sunt multe mașini electrice, se pregătește infrastructura pentru acest sistem. De altfel, în contextul în care autoritățile centrale vor reînnoi parcul auto școlar din România, dotându-l cu microbuze electrice, arătându-se tranșante legat de cei care nu dețin stații de încărcare (pentru obținerea punctelor-avantaj), tot mai mulți edili optează pentru susținerea unor astfel de locații. ,, Recent, am semnat contractul de finanțare pentru implementarea unei stații de reîncărcare a acumulatorilor pentru vehicule electrice, prin fondul de mediu. Urmează licitația pentru realizarea investiției și apoi execuția acesteia. Va fi amplasată în satul Blăjeni, în perimetrul activ și cel mai circulat. Dacă tot ni s-au pus la dispoziție astfel de posibilități, deci bani nerambursabili, nu din bugetul propriu, era păcat să nu ne straduim să-i și obținem. Prin Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) s-au finanțat staţiile de încărcare formate din minimum două puncte alimentate de aceeași sursă de livrare din reţeaua publică de distribuţie, dintre care unul va permite încărcarea în curent continuu, la o putere ≥ 50 kW (încărcare rapidă) şi celălalt va permite încărcarea în curent alternativ, la o putere ≥ 22 kW. Noi vom avea o astfel de stație. La ora actuală, nu putem vorbi de un număr însemnat de autovehicule electrice la nivel local, dar cetățenii comunei noastre s-au arătat interesați, adresându-ne întrebări reeritoare la astfel de stații, în ideea în care unii dintre ei își vor achiziționa o mașină electrică, renunțând la cea veche, poluantă, neprietenoasă cu mediul. Și, totodată, prin Inspectoratul Școlar Hunedoara am solicitat obţinerea unui microbuz electric (capacitate de 16+1 locuri), destinat navetei elevilor. La această dată deținem un microbuz vechi, care se defectează destul de des și care implică niște cheltuieli însemnate cu reparațiile acestuia. E vorba și de siguranța copiilor, care este cea mai importantă pentru noi”, a punctat primarul Horia Jurca (foto). Edilul a mai subliniat că vremurile se schimbă și ne aflăm deja la răscruce de drumuri, viitorul fiind destul de aproape. Cert e că fie mică, fie mare, o comună trebuie să se adapteze noilor cerințe. Un argument important este că pentru vizitatori și turiști va constitui un aspect major ca localitatea Blajeni să aibă stații de încărcare.
Tulnicul, piesa de rezistență
În paralel cu conturarea modernizărilor, se dorește consolidarea identității, urmărindu-se scoaterea la lumină și transmiterea în special către noile generații a tradițiilor, obiceiurilor și a meșteșugurilor zonei. Așa se face că din fonduri europene, dar și cu o contribuție semnificativă din visteria proprie, aici s-a înfiinţat un centru pentru promovarea culturii tradiţionale, implicându-i pe tineri în recuperarea şi valorificarea datinilor străbune. Laviţa, patul, masa, blidarul, colţarul, stelajul, scaunul cu spătar sau lada de zestre, frumos ornamentate cu diferite motive, sunt piese de mobilier caracteristice interioarelor ţărăneşti tradiţionale, iar alte obiecte folosite pentru meşteşugurile casnice, precum furca de tors, leagănele pentru copii, fluiere, diferite vase de lemn sau chiar jugul boilor se remarcă şi ele prin diferite decoruri cioplite, crestate sau pirogravate în lemn, meritând să fie admirate de ochiul oricărui vizitator. Portul popular, tulnicul, rotăritul, fierăritul, morăritul ori dulgheritul vor fi și ele repuse în actualitate. „Proiectul e câștigat prin GAL Țara Zarandului, în cadrul AFIR și înseamnă înființarea în satul Criș a unui centru de promovare a valorilor autohtone, cele cu care ne-am născut și pe care le-am moștenit și cu mândrie vrem să le ducem mai departe. Va fi reabilitată o clădire din temelii, lucrările aflându-se în desfășurare, spațiul deservind atât ca punct muzeal cât și ca punct de promovare a comunei Blăjeni. După ce vom finaliza programul, ne dorim să ne ocupăm de promovare în special în mediul online, dar și prin diverse materiale informative atât pentru a atrage turiști cât și pentru promovarea spațiului rural tradițional românesc.Nu vom percepe taxă de intrare, nu vrem să facem o afacere. Scopul nostru este ca lumea să ne cunoască tradițiile și obiceiurile cu adevărat și astfel să le arătăm respectul cuvenit înaintașilor. E bine să nu pierzi trenul modernizărilor, dar să nu îți uiți niciodată rădăcinile și să păstrezi vie tradiția neamului”, a încheiat primarul din Blăjeni.