Categories: Comunitate

Cea mai modernă mină din Valea Jiului, pusă la pământ

Maximilian Gânju

Exploatarea Minieră Paroşeni a fost odată cea mai modernă mină din Valea Jiului, fiind una dintre puţinele cu un grad ridicat de mecanizare.

Galeriile de mină erau mai înalte, pentru ca utilajele să poată avea loc, iar oamenii care lucrau aici erau foarte bine pregătiţi. Intrată pe proces de închidere, o bucată de istorie de la Mina Paroşeni a fost pusă la pământ. Puţul cu skip a fost detonat în cursul după-amiezii de joi, moment trist pentru mulţi mineri care au muncit o viaţă în adâncul pământului.
Lucrările la câmpul minier Paroşeni au început în anul 1963, iar deschiderea oficială a activităţii de producţie s-a făcut la 7 octombrie 1966, odată cu scoaterea la suprafaţă a primului vagonet cu cărbune. Ultimul vagonet, pe care era scris „Mina Paroşeni- 2017, a fost scos în a doua parte a lunii decembrie 2017. Mina Paroşeni a fost o mândrie şi pe timpul regimului comunist, la inaugurare participând chiar Nicolae Ceauşescu. După finalizarea prospecţiunilor geologice care au pregătit deschiderea exploatării miniere, aceasta a fost deschisă prin două galerii de coastă săpate de la cota 630 şi până la interceptarea stratului.
Datorită mecanizării, E.M. Paroşeni va deveni în deceniul al VII-lea al secolului trecut, cea mai modernă mină din întreaga Vale a Jiului. Primul complex mecanizat de tăiere, evacuare şi susţinere a fost introdus aici în urmă cu peste 40 de ani, în panoul 6155, din stratul 15. Complexul era alcătuit dintr-o susţinere de tip O.M.K.T., de fabricaţie rusească, un transportor cu raclete blindat de tip „Ribnyk“, de construcţie poloneză şi o combină K.W.B. – 3 R.D.S., realizată în C.A.E.R. În aceeaşi perioadă, în subteranul minei au fost aduse şi alte complexe mecanizate din Polonia şi R.D.G., de tip „Fazos“, respectiv „Klockner-Becorit“. Introducerea acestor complexe a reprezentat pentru acea vreme o adevărată revoluţie în tehnologia minieră din Valea Jiului. Tot în aceeaşi perioadă au ajuns în subteran şi primele transportoare cu bandă de cauciuc, anul 1975 aducând în premieră transportarea întregii producţii de cărbune extras, doar cu acest tip de benzi.
Cu începere din anul 1975, la Paroşeni au fost experimentate şi primele complexe mecanizate de producţie românească, C.M.A. 1, C.M.A. 2, C.M.A. 2PH şi C.M.A. 5H, care au obţinut performanţe asemănătoare cu cele aduse din străinătate. Anii 80 au adus noi modernizări, fiind montat primul abataj de mare înălţime, de tip „Klockner-Becorit“ destinat straturilor cu înălţime de 5,5 metri, în panoul 1, stratul 5, blocul VI, iar modernizările au continuat până în anii 2000.
(Foto: Facebook Racky Promontana -Constantin Răcaru)

Mesagerul Hunedorean

Recent Posts

LICITAŢIE

CORVIN FOTOVOLTAIC SRL - societate în faliment, prin lichidator judiciar RELCO ACTIVE SPRL, vinde prin…

20 de ore ago

BÂRFE, ZVONURI, ADEVĂRURI

Vorbesc cârcotașii că un personaj din zo­nă, ajuns, cum se spu­ne cu sacii în căruță,…

o zi ago

Bulina albă

Dan Bobouțanu, primarul municipiului Hunedoara Pentru că nici nu a început bine anul și a…

o zi ago

Când va fi SFINȚITĂ Catedrala Mântuirii Neamului: „Permanent deschisă închinătorilor”. Cât ne costă Catedrala

Catedrala Națională va fi sfințită du­mi­nică, 26 octombrie 2025, de Patriarhul Ecu­menic Bartolomeu I al…

o zi ago

Bulina neagră

Lucian S., din municipiul Deva Pentru că i-a fost prelungit mandatul de arestare preventivă, bărbatul…

o zi ago

Bătută măr de sărbătorile de iarnă

O hunedoreancă de 63 de ani, din Ghelari, nu s-a bucurat deloc de săr­bătorile de…

o zi ago