Pe site-ul Agenției Naționale de Administrare Fiscală, transparență decizională , a fost publicat, în data de 16 decembrie 2021, Proiect de ordin al președintelui ANAF privind competența de administrareobligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere
În cele ce urmează, prezentăm, în sinteză, principalele reglementări conținute în Procedura de administrare a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere:
Procedura de înregistrare și administrare a obligațiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere.
2.1. Competența pentru înregistrarea fiscală inițială a sediilor secundare cu minimum 5 angajaţi pentru respectivul sediu secundar, pentru care persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere au obligaţia să solicite înregistrarea fiscală ca plătitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, revine organului fiscal central în a cărui rază teritorială se află sediul secundar.
2.2. Competența pentru administrarea obligațiilor fiscale datorate de sediile secundare cu minimum 5 angajaţi pentru respectivul sediu secundar, pentru care contribuabilii au obligaţia să solicite înregistrarea fiscală ca plătitori de impozit pe venituri din salarii, potrivit Legii nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, cu modificările şi completările ulterioare, revine organului fiscal în a cărui evidență fiscală se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit. a) din Codul de procedură fiscală.
Începând cu anul 2022, declarațiile de impunere și declarațiile informative ale persoanelor fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere se depun la organul fiscal central în a cărui rază teritorială se află domiciliul fiscal al persoanei fizice, stabilit în conformitate cu dispozițiile art. 31 alin. (1) lit.a) din Codul de procedură fiscală.
1.Plata obligaţiilor fiscale reprezentând impozite, taxe, contribuţii şi alte venituri bugetare, inclusiv a impozitului pe venitul din salarii aferent activităţii sediilor secundare, se efectuează de către persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere și/sausediile secundare ale acestora, după caz, la unitatea trezoreriei statului care deservește organul fiscal competent.
2.1 Acţiunile de control fiscal la persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere se efectuează de către personalul cu atribuţii de inspecţie fiscală din cadrul organului fiscal competent pentru administrarea obligaţiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, potrivit legii.
2.2 Prin excepţie de la prevederilede mai sus, în baza prevederilor art. 120 alin. (2) din Codul de procedură fiscală, se pot efectua acţiuni de control fiscal la persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere şi de către alte structuri de inspecţie fiscală, prin delegare de competenţă.
3.1 Acţiunile de inspecție fiscală pentru care au fost comunicate avize de inspecţie fiscală în vederea efectuării inspecţiei fiscale la persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere şi care nu au fost începute până la termenul de predare-primire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligaţiilor fiscale datorate de acestea, se efectuează de organele de inspecţie fiscală care au emis avizele de inspecție fiscală, care solicită, până la data de începere a inspecției fiscale, delegare de competență de la organul fiscal care deține competența de administrare a contribuabilului și către care a fost predat dosarul fiscal al acestuia. Acțiunea de inspecție fiscală va fi începută numai după primirea delegării de competență.
4.1 Acţiunile de inspecție fiscală sau de control inopinat începute, conform legii, de către organele de inspecţie fiscală la persoanele fizice care desfăşoară activităţi economice în mod independent sau exercită profesii libere şi care nu au fost finalizate până la termenul de predareprimire a dosarului fiscal la organul fiscal competent pentru administrarea obligaţiilor fiscale datorate de acestea, se vor finaliza de organele de inspecţie fiscală care le-au iniţiat. În sensul celor precizate, o acțiune de inspecție fiscală sau de control inopinat se consideră începută, dacă echipa de control fiscal s-a prezentat la contribuabilul verificat și a fost stabilită data de începere a inspecției fiscale/controlului inopinat, conform legii.
4.2 Actul de control încheiat în urma acţiunii de inspecție fiscală sau de control inopinat, însoţit, după caz, de actul administrativ-fiscal emis, se va transmite organului fiscal competent pentru administrarea obligaţiilor fiscale datorate de persoanele fizice care desfășoară activități economice în mod independent sau exercită profesii libere, potrivit legii.
Societatea TVG TAX AUDIT SRL
Societate de consultanță fiscală
Societate de audit financiar
CORVIN FOTOVOLTAIC SRL - societate în faliment, prin lichidator judiciar RELCO ACTIVE SPRL, vinde prin…
Vorbesc cârcotașii că un personaj din zonă, ajuns, cum se spune cu sacii în căruță,…
Dan Bobouțanu, primarul municipiului Hunedoara Pentru că nici nu a început bine anul și a…
Catedrala Națională va fi sfințită duminică, 26 octombrie 2025, de Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I al…
Lucian S., din municipiul Deva Pentru că i-a fost prelungit mandatul de arestare preventivă, bărbatul…
O hunedoreancă de 63 de ani, din Ghelari, nu s-a bucurat deloc de sărbătorile de…