Magdalena Șerban
Deși s-a ivit o ocazie cu care poate se vor mai întâlni peste un deceniu, nu toți primarii au fost receptivi când li s-a cerut să facă o solicitare, prin Inspectoratul Școlar Județean Hunedoara, pentru a primi microbuze noi, în sistem electric. Cum Geoagiu e catalogat oraș, dar nu beneficiază de rute interne de transport în comun, oferta a venit ca o mănușă, mai ales pentru partea tânără a comunității, elevii.
Patru, toate noi
,, Sunt 130 de elevi care zilnic trebuie să meargă la cursuri, deci e obligatoriu să aibă transportul asigurat. Nu suntem în epoca primitivă, să-i lăsăm să ia la pas drumul spre ore și înapoi. În total, se parcurg șase rute școlare cu trei microbuze funcționale. Spun funcționale, deoarece mai avem un microbuz, dar e defect, deci scos din circuit. Toate au o vechime de luat în calcul, fiind primite în perioada 2008. Doar unul e din 2010. Ținând cont că pe zi se parcurg 297 de kilometri, nici nu ne mirăm de ce se strică des și se află în situația tehnică actuală. Așa că suntem conștienți că pot ceda și celelalte, unul câte unul. E o chestiune de noroc. Și atunci cum facem? Copiii au un orar ce trebuie respectat, nu poți să-i duci la școală de la 10, până apuci să îi transporți pe ceilalți. Cu patru microbuze ne descurcăm onorabil și am vrea tot patru în locul acestora, însă unele noi, electrice. Am cerut unul cu o capacitate de 8+1 locuri și trei cu o capacitate de 16+1 locuri. Sper din tot sufletul ca factorul decisiv, care ne va departaja în cântărirea situației fiecărui UAT atunci când se vor distribui, va fi cel al lipsei transportului în comun la nivel local. Dacă celelate orașe au, atunci ar putea apela la o soluție de compromis, în caz de forță majoră, dar noi nu o avem nici pe aceea. E o problemă care trebuie rezolvată și i-a sunat ceasul. Sunt convins că vom găsi înțelegere și vom primi vești bune. Nu vrem luxul de pe lume, dar fiecare e părinte și știe exact cum e atunci când copilul trebuie să circule cu un mijloc de transport care mereu are câte ceva de reparat. Ne dă emoții. Transportul e asigurat pentru clasele
I-XII, în limita capacității. Referitor la liceenii care fac naveta la Orăștie pentru a urma cursurile, ei se descurcă cu mijloacele în comun sau cu sprijinul părinților care dețin automobile. Se organizează și mai fac drumuri comune, mai mulți. Transportul școlar nu poate fi asigurat dacă există rută în sistem public, iar Orăștie are așa ceva, mulându-se pe orarul școlar. Asta cere cadrul legal”, afirmă primarul din Geoagiu, Vasile Cărăguț (foto).
Banii sunt europeni
Faptul că administrațiile publice locale nu trebuie să susțină vreo cotă de cofinanțare din bugetul propriu este ideal, singurele obligații pe care le vor avea, timp de patru ani, fiind cele de întreținere și reparații (evident, dacă se pune problema) a microbuzelor electrice primite și onorarea costurilor cu alimentarea și șoferul. În total, la nivelul întregii țări, 1.860 de microbuze școlare electrice și încă 2.500 de microbuze școlare hibrid vor fi achiziționate prin fondul de mediu prevăzut în Programul Național de Redresare și reziliență (PNRR), demersul fiind realizat de Ministerul Educaţiei. Pe lângă achiziţia propriu-zisă de microbuze, se alocă şi 1.400 de euro fără TVA pentru staţie de încărcare. Criteriile care vor face diferența, prioritizând distribuirea lor, țin de numărul de unităţi de învăţământ cu personalitate juridică şi structuri din Unitatea Administrativ Teritorială, distanţa totală zilnică pe care se realizează transportul şcolar, numărul de trasee distincte implicate și numărul de microbuze funcţionale existente, cu vechime mai mică de 7 ani.
STIMAȚI CONCETĂȚENI ROMÂNI Mă adresez fiecăruia dintre Domniile Voastre deoarece țara noastră, a fiecăruia în…
Mai mulți bărbați din comuna Ilia, membri unei bande, au furat mai multe animale dintr-o…