Hoţii de cărbune îşi intră în pită
O parte din cărbunele scos cu atâta trudă de mineri ajunge la clanurile de hoţi care jefuiesc garniturile de tren ce ies de pe poarta preparaţiei de cărbune de la Vulcan. Poliţiştii din Vulcan se pregătesc pentru a stăvili furturile, dar nu pot face pe paznicii la fiecare vagon de tren. Păgubitul, respectiv CNH SA, consideră cheltuiala cu paza mai mare decât prejudiciul suferit în urma atacurilor cărbunarilor.
Furturile de huilă, lemn sau fier din trenurile care tranzitează Valea Jiului se înteţesc în sezonul rece, iar autorităţile le cataloghează ca furturi ale foamei, ce pot fi reduse, dar nu şi stopate, în condiţiile actuale de sărăcie. O mare parte a infracţiunilor de acest gen este înregistrată în municipiul Vulcan, în Colonia de Jos, cartier extrem de sărac, poziţionat la o aruncătură de băţ de Uzina de Preparare a Cărbunelui. Majoritatea celor care trăiesc în Colonie nu au nici o sursă de venit şi îşi asigură traiul din colectarea huilei ce cade din vagoanele CFR sau din furtul acesteia, direct din garniturile aflate în mers. Poliţiştii din Vulcan se aşteaptă la o creştere în perioada imediat următoare, dat fiind faptul că frigul a venit, iar cererea de huilă pe piaţa neagră este în creştere. Acesta nu este singurul motiv, spun oamenii legii, care au studiat fenomenul.
Numărul furturilor, în creştere
„Nu neapărat numai furturile de huilă sunt în creştere, ci înregistrăm o înmulţire a furturilor de la societăţi comerciale, din locuinţe. Sunt mărunte, dar care se adună. Acestea au şi o cauză, dat fiind faptul că în sezonul rece, mulţi nu mai au ocupaţie. Vara, merg la cules de ciuperci şi fructe de pădure şi au cu ce să-şi asigure traiul. Însă, iarna rămân fără această sursă de venit şi încearcă să fure fier vechi. În ceea ce priveşte furturile de cărbune din trenuri, noi avem un protocol cu CNH Petroşani şi încercăm să le ţinem sub control. Numai că, nu putem pune câte un poliţist la fiecare vagon de tren şi nici legea nu ne permite. CNH beneficiază de aceeaşi protecţie ca orice societate de stat sau privată, nu putem face diferenţe“, declară comisarul Toma Mihu, şeful Poliţiei municipiului Vulcan. Poliţiştii din Vulcan cred că dacă şi păgubitul şi-ar asigura mai bine marfa, aceste infracţiuni ar putea fi mult reduse.
Doar că diriguitorii mineritului au renunţat la contractul de pază pe garniturile de tren şi consideră, spun surse din interiorul CNH, că este mai ieftin să lase hoţii să strângă câteva sute de kilograme de cărbune din garniturile de tren, decât să plătească paza. Totuşi, pierderile sunt consistente, dat fiind faptul că, hoţii pot descărca un vagon de 55 de tone într-un timp record, cum s-a mai întâmplat, de fapt, şi în anii trecuţi.
Comisarul Mihu poate sa se faca „luntre si punte” ca tot nu rezolva nimic atit timp cit exista o atitudine toleranta si chiar incurajatoare din partea mai-marilor din Primaria Vulcan.La sesizari,primarul Ile Gheorghe raspundea cu ceva timp in urma,citez: „Bine fac!”.Si-atunci ? De mentionat ca zona pomenita (Colonia de Jos) e unul din fiefurile electorale ale PD-L-ului vulcanean,iar unul din leader-ii comunitatii respective,Ciuti,este omul de casa al primarului,vechi colaborator si conducatorul gruparii dure si de presiune in campaniile electorale.”Tirgul de carbune” din Colonia de Jos este notoriu in judetele Gorj,Vilcea,Dolj,care isi fac fac aprovizionarea de-aici.