Guvernul a adoptat, in şedinţa de vineri-31.07.2020, un nou Proiect Ordonanţă de urgenţă privind instituirea unor măsuri de sprijin destinate salariaţilor şi angajatorilor.
În cele ce urmează, vă prezentam principalele măsuri adoptate:
– în cazul reducerii temporare a activităţii determinată de instituirea stării de urgenţă/ alertă/asediu, în condiţiile legii sau de existenţă unor situaţii excepţionale, angajatorul are posibilitatea reducerii timpului de muncă a salariaţilor cu cel mult 50% din durata prevăzută în contractul individual de muncă, cu informarea şi consultarea sindicatului, a reprezentanţilor salariaţilor sau a salariaţilor, după caz, anterior comunicării deciziei salariatului;
– prin situaţii excepţionale se înţelege forţa majoră şi/sau evenimentele cu caracter imprevizibil şi provizoriu care determină scăderea cifrei de afaceri, din luna anterioară aplicării măsurii, cu cel puţin 25% faţă de media anului anterior pentru cel puţin 10% din contribuabilii marii şi mijlocii definiţi de legislaţia în vigoare;
– măsura se poate aplica la nivel naţional sau sectorial, după caz, la propunerea Ministerului Finanţelor Publice, prin hotărâre a Guvernului care prevede şi durata efectivă, precum şi procedura de aplicare;
– reducerea timpului de muncă se stabileşte prin decizia angajatorului, pentru o perioadă de cel puţin 10 de zile lucrătoare consecutive, angajatorul având obligaţia de stabilire a programului de muncă pentru întreaga lună. Reducerea timpului de muncă se aplică şi în cazul programului de muncă în ture, precum şi în cazul programului de muncă inegal;
– decizia angajatorului de reducere a timpului de muncă, programul de lucru, modul de repartizare a acestuia pe zile şi drepturile salariale aferente se comunică salariatului cu cel puţin 5 zile înainte de aplicarea efectivă a măsurii şi se transmite în registrul general de evidenţă a salariaţilor cel târziu în ziua anterioară producerii acesteia;
– pe durata reducerii unilaterale a timpului de muncă salariaţii afectaţi de măsură beneficiază de o indemnizaţie de 75% din diferenţa dintre salariul de bază brut prevăzut în contractul individual de muncă şi salariul de bază brut aferent orelor de muncă efectiv prestate ca urmare a reducerii timpului de muncă, în completarea drepturilor salariale cuvenite, calculate la timpul efectiv lucrat;
– indemnizaţia este suportată de angajator şi se achită la data plăţii salariului aferent lunii respective, urmând a se deconta din bugetul asigurărilor pentru şomaj după îndeplinirea de către angajator a obligaţiilor declarative şi de plată aferente veniturilor din salarii şi asimilate salariilor din perioada pentru care se face solicitarea. Procedura d
e decontare a sumelor se stabileşte prin hotărâre a Guvernului.
– nerecuperarea de către angajator de la bugetul asigurărilor pentru şomaj a indemnizaţiei acordate salariatului nu conferă dreptul angajatorului de a cere restituirea de către salariat a indemnizaţiei respective;
– indemnizaţia este venit asimilat salariului şi supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor sociale, în condiţiile legii;
– pe perioada de aplicabilitate a măsurii este interzisă angajarea de personal pentru prestarea unor activităţi similare cu cele prestate de către salariaţii al căror timp de muncă a fost redus, precum şi subcontractarea de activităţi ce ar putea fi prestate de salariaţii al căror timp de muncă a fost redus;
– pe perioada de aplicabilitate a măsurii salariatul beneficiază de toate celelalte drepturi prevăzute în contractul individual de muncă sau în contractul colectiv de muncă, proporţional cu timpul efectiv lucrat;
– angajatorul poate dispune măsura reducerii timpului de muncă şi poate solicita indemnizaţia dacă sunt îndeplinite cumulativ următoarele condiţii:
a) măsura afectează cel puţin 10% din numărul de salariaţi ai unităţii;
b) reducerea activităţii este justificată de o diminuare a cifrei de afaceri din luna anterioară a
plicării măsurii de cel puţin 10% faţă de luna similară din anul anterior.
– măsura nu se aplică:
a) instituţiilor publice;
b) angajatorilor care se află în faliment, dizolvare, lichidare sau care au activităţile suspendate sau restricţionate;
c) angajatorilor care sunt înregistraţi în jurisdicţii necooperante în scopuri fiscale.
Societate de consultanta fiscală
Societate de audit financiar
Nici usturoi n-a mâncat, nici gura nu-i pute! Cam așa s-ar traduce neobrăzarea unui ales…
Tiberiu Iacob Ridzi, primarul municipiului Petroșani Pentru că a fost dat ca exemplu de bună…
Emilian S., din Hunedoara Pentru că a fost condamnat la amendă penală pentru violențe, după…
George Simion (foto dreapta), candidatul partidului AUR și Nicușor Dan (foto stânga), candidat independent și…
Magdalena Șerban Cel mai mare parc fotovoltaic administrat public în județul Hunedoara însumează peste 13…
Magdalena Șerban Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) oferă șansa ca fiecare primărie de comună care…