Liceul Agricol din Geoagiu: Digitalizare prin Planul Național de Redresare și Reziliență
Magdalena Șerban
De nenumărate ori, directorul Liceului Tehnologic Agricol „Alexandru Borza“ Geoagiu, profesorul Octav Cismaşiu, a subliniat faptul că cele 57 de unități de învățământ liceal cu acest profil, active la nivel național, sunt insuficiente pentru nevoile de pe piața muncii. Ba mai mult, crede și încurajează procesul de digitalizare, inclusiv această ramură îndreptându-se către un viitor smart.
Agricultura noii generații
„Să nu uităm că ne adresăm unui segment tânăr, în formare. Din acest motiv suntem prezenți în social media (ca instituție) în mod constant, avem conturi de Facebook, Instagram și Tik-Tok. Tocmai pentru a le menține viu interesul față de noutăți și perspective. Acolo postăm de la acțiuni și până la exemple și informații de interes. La ora actuală lucrăm la scrierea cererii de finanțare pentru un Smart Lab pe care să-l dezvoltăm prin Planul Național de Redresare și Reziliență – PNRR, adică un proiect în baza căruia vom putea achiziționa imprimante 3D, creioane 3D, brațe robotizate, folosite în tot felul de activități. Spre exemplu, un astfel de braț poate fi programat pentru a învăța să semene. Scopul este unul educativ, nu vor înlocui implicarea umană, deci nu sunt profesionale. La fel cum am cumpărat acele plăci speciale care măsoară temperatura solului, PH-ul, umiditatea, deci furnizează indicatori și parametri. Suma pe care o implică finanțarea este de 60.000 de euro. Mai exact, minimum 30.000 de euro sunt alocați pentru trunchiul comun (toate materiile) și maximum 30.000 de euro, pentru specificul unității de învățământ. Sunt două componente care merg la pachet. Urmează să studiem posibilitatea achiziționării, tot în cadrul acestui demers, a unei drone Multispectral, pentru monitorizarea culturilor. Avem deja una, dar face lucrări precum stropiri și fertilizări”, a transmis profesorul Octav Cismaşiu (foto), directorul Liceului Tehnologic Agricol „Alexandru Borza” din Geoagiu. Acesta a mai tras un semnal de alarmă legat de lipsa unei forțe de muncă specializate, concluzia extrăgând-o în urma mai multor întâlniri avute cu fermierii, cu prilejul unor acțiuni organizate la nivel județean și nu numai. Prin urmare, cele 57 de licee agricole din momentul de față se dovedesc puține față de cele 200, câte erau pe vremuri.