Comunitate

Liceul agricol din Geoagiu, într-un nou proiect internațional

Magdalena Șerban

Liceul Tehnologic Agricol Al. Borza Geoagiu și-a consolidat poziția pe harta de profil, dar și pe cea a lumii. Împreună cu alte state s-au depus efor­turi considerabile pentru pro­mo­varea transhumanței. Mai mult de atât, în 10 decembrie 2023, trans­humanța din România a fost re­cu­noscută ca și patrimoniu imaterial UNESCO. Un merit de mult așteptat.

Dincolo de granițe
În perioada 1 septembrie 2023-31 au­gust 2026 se derulează proiectul Erasmus + KA220-VET, cu titlul Agro­ecosistemul turmei transhumante, coordonat de EPLEFPA de Saint – Gaudens – Franța, demers în cadrul că­ruia Liceul Tehnologic Agricol Al. Borza Geoagiu este în parteneriat de coo­perare în învățământ și formare pro­fesională cu Instituto Statale omni­comprensi vo Larino din Italia, Ellinikos Georgicos Organismo – Dimitra Athina din Grecia, EPLEPFA Ariege Pyrenees Pamiers din Franța, cu Mongolian University of life sciences Ulaanbaatar din Mongolia și Universite Ibnou Zohr Agadîr din Maroc, alături de Albania, Andorra, Austria, Croaţia, Franţa, Grecia, Italia, Luxemburg, Spania.

O practică durabilă
,,Transhumanța, consemnată încă din Evul Mediu, este o fază avansată a păs­toritului, o deplasare temporară, alti­tu­dinală și latitudinală a turmelor de ani­ma­le, apărută din necesitatea fo­losirii eficiente a pășunilor și a fânețelor si­tuate la mare distanță. Păstoritul trans­hu­mant, ocupație cu caracter is­toric a poporului român, continuă să re­pre­zinte mijlocul principal de sub­zis­tență al unui număr important de prac­ticanți din zonele tradiționale de ma­ni­festare, ce conservă practicile stabilite acum câte­va secole. Transhumanța este o prac­tică globală care este acum ame­nințată. Recunoașterea sa de către UNESCO ur­mărește să o mențină în viață. Proiectul nostru face parte din planul său de salvgardare, valorifi­cân­du-l și oferind tinerilor viitori crescători abilitățile ne­cesare pentru o exercitare viabilă, suportabilă și echitabilă a prac­ticii lor. Cei 6 parteneri se vor mo­biliza pentru a sensibiliza, instrui, schim­ba și promova această practică în țările în care învățământul pro­fe­sio­nal agricol este un jucător major. La fi­nalul proiec­tului, ne așteptăm la conș­tientizarea faptului că transhumanța este o prac­tică durabilă care conso­lidează viața economică și socială a teritoriilor și face parte din tranzițiile cli­matice și ecologice. For­marea tine­rilor va pro­mova capacitatea lor de in­serție pro­fesională și inclu­ziu­nea. Coo­perarea dintre 6 țări va dez­volta înțe­legerea re­ciprocă și va permite îmbo­gățirea cul­turală și lingvistică. Utilizarea tehnolo­giei digitale va spori abilitățile partici­panților și va face accesibile toate rezultatele noastre. Proiectul pro­pune activități pentru a introduce pe toată lumea în practicile transhu­man­ței și problemele sale de sustena­bilitate”, susține prof. dr. Noureddine Cornelia, care prin decizia directorului liceului din Geoagiu, prof. Octav Cismașiu, a fost numita la coordonarea acestui proiect.

Comenteaza

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura