Categories: Flash

Marele Zid Chinezesc

Începuturile acestui grandios monument istoric al Chinei datează încă dinainte de secolul al V-lea î.e.n., construcţia Zidului luând avânt în timpul dezbinării poporului chinez, 20 de dinastii contribuind la ridicarea lui vreme de mai bine de 2000 de ani.
Quin Shi Huang, care a fost primul împărat al Chinei după unificare, a hotărât legarea tuturor fortificaţiilor făcute de predecesorii săi, astfel încât pe o perioadă de 12 ani s-au realizat peste 4000 de km de zid. S-a stabilit că lungimea zidului ar fi de 8851,8 km din Hushan Liaoning (în est) şi până în trecătoarea Jiayuguan din Gansu (în vest), traversând nouă provincii şi oraşe ale Chinei, inclusiv Beijing, fiind construit iniţial cu scop de apărare împotriva mongolilor, nomazilor din Nord şi altor invadatori.
Construcţia zidului nu este una unitară şi în timp au fost dezvăluite multe porţiuni uitate, astfel încât se estimează că ar fi ajuns la 35.000 de mile dacă s-ar fi socotit fiecare milă descoperită presupusă ca făcând parte din Zid. La ridicarea acestuia au contribuit milioane de ţărani, sclavi, prizonieri şi soldaţi care mureau pe capete din cauza extenuării, fiind îngropaţi chiar în mortarul folosit la construcţia zidului, astfel încât acesta şi-a căpătat sintagma de “cel mai mare cimitir din lume”.
Una dintre legende spune că o tânără al cărei soţ fusese obligat să lucreze la construcţia zidului, lipsind de prea multă vreme de acasă, a purces în căutarea acestuia, străbătând zidul până la trecătoarea Shanhaiguan, unde a aflat că acesta murise de extenuare. Lacrimile ei cumplite au prăbuşit 400 de km de zid într-o clipită! Ulterior, ea s-a aruncat în Marea Bohai – “Capătul dragonului”, deşi acceptase să se recăsătorească cu Împăratul Qin ce se îndrăgostise de ea, pentru a nu fi pedepsită de prăbuşirea zidului. În memoria fetei, a fost ridicat un templu care poate fi vizitat în trecătoarea Shanhaiguan.
Forma Zidului este asemenea unui dragon ce şerpuieşte atât peste deşert, văi şi dealuri, cât şi peste crestele munţilor. Zidul are mai multe fortificaţii din piatră şi pământ, la câteva sute de metri fiind inserate turnuri de observare de unde se transmiteau şi semnale cu ajutorul focului sau se depozitau arme. În general, turnurile au fost construite în zona trecătorilor şi la răspântii de drumuri, putând adăposti în jur de 30-50 de soldaţi. Media grosimii Zidului este de şase metri, în timp ce înălţimea sa ajunge la opt metri, turnurile având cca 12 metri.
Zidul nu este compact, ci prezintă deschizături în el cu rol de supraveghere, tras cu arma, împroşcat cu apă, aruncat cu pietre, dar are şi şanţuri de drenaj. Construcţiile mai noi şi care s-au păstrat cel mai bine sunt din zidărie şi au aleile pavate cu cărămidă.
Rolul iniţial a fost unul militar, ulterior s-a extins şi pentru supravegherea drumurilor comerciale, o porţiune semnificativă din acesta făcând parte chiar din ceea ce s-a numit mai târziu “drumul mătăsii”. Zidul proteja practic caravanele ce transportau mătasea, pietrele preţioase şi porţelanurile din China în Europa.
Ultimele sute de metri au fost construite în timpul dinastiei Ming (1368-1644), care reprezintă şi cea mai bună porţiune din zid, fiind mai nouă şi mai bine conservată. Cel mai reprezentativ şi mai vizitat este Zidul Badaling, din 1988 acesta fiind inclus în patrimoniul Unesco. Acesta se află în oraşul Yanqing şi se întinde pe o porţiune de 70 de km, fiind situat la 1000 de metri altitudine, reprezentând avanpostul trecătorii Juyonyguan, aflată la cca 50 de km de Beijing, una dintre cele mai cunoscute şi mai importante trecători ale zidului, alături de Jiayuguan şi Shanhaiguan. Alte porţiuni vizitate din zid sunt cele de la Mutianyu, Jinshanling şi Jiankon. Din păcate, zidul se erodează pe zi trece, atât datorită vicisitudinilor vremii, cât mai ales din cauza oamenilor care îl vandalizează furând bucăţi din el pentru uzul propriu, pentru a-l vinde ca suvenir, ori exploatând ilegal mineritul din zonă, însă mare parte din el este lăsat în paragină, mai ales porţiunile foarte vechi formate din maluri de pământ bătătorit.
Având în vedere istoria lui zbuciumată şi rezistenţa în timp, cu atât mai mult cu cât la ridicarea acestuia s-au folosit materiale şi mijloace rudimentare, dar şi faptul că reprezintă cel mai mare zid construit vreodată de om, chiar dacă nu este vizibil de pe lună, Marele Zid Chinezesc reprezintă una dintre cele mai intersante atracţii vizitate de turiştii din întreaga lume.
În acelaşi timp, Marele Zid este considerat una dintre cele şapte minuni medievale ale lumii, fiind inclus din 1987 în Patrimoniul Mondial UNESCO. (Monica Anghelovici)

(Articol preluat de pe site-ul http://www.infoturism.ro/atractii-turistice/turismall)

Mesagerul Hunedorean

Recent Posts

Bandă de hoți din Ilia, furturi pe bandă rulantă

Mai mulți bărbați din comuna Ilia, membri unei bande, au furat mai multe animale dintr-o…

2 zile ago

Funcționari din Primăria Petroșani, declarați nevinovați de cea mai înaltă instanță a României

Nu unul ci patru judecători de la ICCJ au judecat dosarul și au dat aceeași…

2 zile ago

BÂRFE, ZVONURI, ADEVĂRURI

Șușotesc gurile rele prin târg că o duduie care le face viața grea salariaților săi…

3 zile ago