La 14 septembrie 1928, în anul în care se împlineau 10 ani de la Marea Unire, la Buşteni a fost inaugurat cel mai spectaculos monument în memoria eroilor români din Primul Război Mondial: Crucea Caraiman.
Contribuție majoră
Regina Maria s-a interesat îndeaproape de mersul construcţiei. Aflată la 2.291 de metri, Crucea de pe masivul Caraiman a intrat imediat în Cartea Recordurilor drept cel mai înalt monument aflat la cea mai mare altitudine din lume. În ultimii 90 de ani, înălţimea acestei lucrări a fost depăşită de multe altele, dar Crucea Caraiman a rămas în continuare în Guinness Book pentru altitudine. Ultima certificare datează din 14 august 2013. Crucea Caraiman, construită sub patronajul Reginei Crucea Caraiman a fost ridicată la iniţiativa Societăţii Cultul Eroilor, patronată de regina Maria încă de pe vremea când era prinţesă moştenitoare. Prestigiul reginei a adus proiectului o contribuţie majoră: implicarea arhitecţilor, inginerilor şi lucrătorilor de la Serviciul Poduri de la Calea Ferată. Mircea Dorobanţu, directorul Muzeului CFR: „Cele mai dificile lucrări, au fost realizate de către Calea Ferată. Să nu uităm, până şi Serviciul Maritim Român, era tot în subordinea Căilor Ferate. Însăşi primele avioane româneşti – se numeau Hidroscala, erau pe malul lacului Taşaul şi erau tot un Departament al Căii Ferate. Iată deci Calea Ferată avea puterea, avea oamenii, avea specialiştii, avea determinarea de a face lucrări care nu se mai făcuseră până atunci.”
Transportul modulelor de oțel
În baza proiectului întocmit de arhitecţii Georges Cristinel şi Constatin Procopiu, construcţia a început în 1926. Studiile de rezistenţă – esenţiale la altitudinea de aproape 2.300 de metri, cu furtuni şi viscole puternice – au fost făcute de inginerii Alfred Pilder şi Teofil Revici, iar şefi de şantier au fost Nicolae Stănescu şi Vasile Bumbulescu. Crucea de pe Caraiman nu este aşezată însă pe cel mai înalt vârf al masivului, care se află la 2.384 de metri, ci pe vârful secundar, de numai 2.291 de metri, dar vizibil în întreaga zonă Sinaia-Azuga. Crucea de pe Caraiman a fost gândită să fie încastrată, băgată într-o groapă în beton, la numai 2 metri de marginea stâncii ca să fie vizibilă tot timpul. Ulterior, s-au gândit constructorii, pentru a rezista mai bine în timp şi pentru a nu fi necesare lucrările de întreţinere pentru că la asemenea înălţime şi la o asemenea distanţă erau foarte dificile, că ar fi bine ca ea să aibă şi un soclu de beton care să fie îmbrăcat în nişte moloane de piatră fasonată asemănătoare picioarelor de la poduri. Una dintre cele mai mari dificultăţi la construirea monumentului de 39 de metri a fost transportul modulelor de oţel în vârful muntelui. Cea mai mare contribuţie aici au avut-o fraţii Schiel, proprietarii fabricii de hârtie din Buşteni. Constructorii Crucii s-au folosit de funicularul cu care erau transportaţi buştenii de pe cealaltă coastă spre vârful muntelui şi apoi, în vale, la fabrica din oraş. Segmentele Crucii au fost asamblate fără sudură, ci cu nituri. Ultima etapă a fost instalarea unui generator pentru ca monumentul să fienvizibil şi noaptea. Crucea Caraiman a fost luminată pentru prima dată pe 14 septembrie 1928, în ziua de Înălţarea Sfintei Cruci. Sărbătoarea este legată de Împărăteasa Elena a Bizanţului, cea despre care tradiţia creştină spune că a descoperit Crucea Răstignirii la Ierusalim.
STIMAȚI CONCETĂȚENI ROMÂNI Mă adresez fiecăruia dintre Domniile Voastre deoarece țara noastră, a fiecăruia în…
Mai mulți bărbați din comuna Ilia, membri unei bande, au furat mai multe animale dintr-o…