Primăria Oradea, model pentru Primăria Deva (II): Investitorii din parcurile de afaceri, scutiţi de impozite pe teren şi clădiri
Sorina Popa
Publicăm astăzi un nou episod, realizat în urma vizitei cu rol de schimb de experienţă făcute de consilierii locali ai Devei, şefii serviciilor din Primăria Deva, la iniţiativa primarului Florin Oancea, la Primăria municipiului Oradea.
Printre altele, primarul din Oradea, Ilie Bolojan, a explicat că nu se înţelege deloc cu inspectoratul şcolar. Asta, pentru că el a comasat mai multe şcoli, lucru care nu le-a convenit profesorilor.
„Nu mai merge ca profesorii să le predea elevilor despre tubul catodic”
„Inspectoratul Şcolar Judeţean este duşmanul meu de opt ani, de când sunt primar. Pentru că inspectoratele vor să aibă linişte cu profesorii. Prima provocare a fost să reducem numărul de unităţi şcolare care funcţionau în Oradea, prin fuziune. Astăzi avem aproximativ 50 de unităţi, din 70. Asta, după războaie, pentru că fiecărui director îi trebuia un scăunel. Acolo sunt tot felul de parohii. Pentru că funcţionarea per capita se dă în funcţie de numărul de elevi. Cu cât e mai mare numărul de elevi la o şcoală, cu atât primim o finanţare mai mare. Apoi, am vrut să adaptăm învăţământul la realitate. Nu am reuşit. Ar fi trebuit, treptat, să reducem clasele de liceu şi să le mărim pe cele de la şcolile profesionale. Nu am putut, din cauze politice. Preşedinţii judeţeni de partide se ocupă de judeţ şi nu vor să fie deranjaţi primarii de comune. Nu lasă să se închidă şcolile. De aceea, există tot felul de elevi fără nici o meserie. Am luat un liceu la primărie. Pentru acesta construim un internat nou-nouţ, dotări de ultimă generaţie. Companiile mari au înfiat câte o clasă. Le dau şi burse. Numai că profesorii ar trebui să nu mai predea pila, ci să-i înveţe pe copii ce produc fabricile de la noi. Nu se poate să le predea despre tubul catodic. Asemenea dascăli trebuie concediaţi. Este o problemă de sistem. Avem, deci, o şcoală pe care o finanţează primăria. Sunt certat cu directoarea de aici, cu toată lumea, pentru că nu fac ce trebuie. I-am trimis la Stuttgart să vadă cum este acolo învăţământul dual”, a spus primarul din Oradea, Ilie Bolojan.
Nu vrea autobuze electrice
La capitolul transport în comun, lucrurile nu merg foarte bine aici, dar nici dezastrul de la Deva nu este. „Avem tramvaie şi autobuze. Nu vrem să cumpărăm autobuze electrice, pentru că nu este nevoie. Poluarea nu este mare, deci nu se justifică autobuzele electrice. În plus, costul lor este mare. Un autobuz electric costă 500.000 de euro, un autobuz Euro 6 costă 225.000 de euro. Tehnologia nu este încă rulată. Şi atunci, am fost la Bruxelles să-i convingem să achiziţionăm autobuze cu Euro 6. Să nu trecem din Iad în Rai, dar măcar în Purgatoriu să ne ducem. Însă, au pus nişte condiţii tâmpite”, a adăugat Ilie Bolojan.
Facilităţi pentru investitori
În Oradea sunt trei parcuri de afaceri. Ilie Bolojan a gestionat foarte bine şi acest capitol. „Toţi cei care au investit în parcurile de afaceri au scutire de impozit pe clădiri şi terenuri. Şi dreptul de a plăti terenul când vor ei. Sunt suprafeţe bine situate, cu toate utilităţile pe ele. Am constatat că toate oraşele care au atras investiţiile străine au respectat o reţetă. Sunt nişte reguli pe care dacă le respecţi, nu greşeşti. Investitorii fie au cumpărat fabrica, fie au cumpărat un teren şi au construit de la zero. Primăriile trebuie să urmărească să le dea terenuri, altfel au pierdut trenul”, a spus edilul şef al Oradei.
„Pentru sport avem un buget de 2 milioane de euro pe an. Ne calăm pe polo, baschet şi judo, unde facem performanţă. Nu dăm bani la fotbal”, a spus primarul Oradei.
Meniul zilei cu 5 lei la cantina primăriei
Este clar, la Oradea eşti ca-n Occident. Şi în oraş, şi la primărie. Funcţionarii au fiecare ecusoane, sunt profesionişti, nu fură şi nu se gândesc doar la buzunarul lor. Aici chiar se lucrează pentru oameni. Există o cantină unde pot lua masa angajaţii primăriei, totul curat şi ieftin. Deci, se poate.
„Aveam o cantină socială mare, înainte, la primărie. Când am venit primar, am trecut pe acolo şi tocmai achiziţionase ulei. Am întrebat cu cât l-au cumpărat. Am aflat că la un preţ dublu faţă de piaţă. Această cantină costa bugetul 16,5 miliarde de lei vechi pe an. Erau 18 angajaţi, şef, contabil şef, tot felul de băgători de seamă. Produceau 320 de porţii pe zi. Dintr-un foc, i-am dat afară pe toţi. Am făcut porţiile de mâncare la o cantină la un liceu din oraş. Şi am făcut, în primul an, o economie de 12 miliarde de lei numai de la cantina socială”.
La Primăria Oradea funcţionează o cantină pentru angajaţi, unde se poate comanda meniul zilei cu 5 lei, dacă îţi faci rezervare cu o zi înainte, sau un meniu cu 10 lei şi poţi alege între mai multe feluri. Astfel, salariaţii nu au voie să mănânce în birouri, riscând să pice mâncarea pe documente sau tot felul de alte „păţanii” pe care le fac funcţionarii de la Primăria Deva sau de la alte instituţii publice.