Primăriile au ajuns vai de steaua lor. De ce le e frică primarilor
Reforma administrativ-teritorială e un subiect discutat de peste 30 de ani în spațiul public. Guverne la rând au propus proiecte, sub diverse forme, însă nevoia eficientizării administrației publice, prin costuri mai mici și servicii mai bune, se lovește de interesele partidelor politice și ale baronilor locali. Așa se face că am rămas cu aceeași împărțire a teritoriului ca în epoca ceaușistă.
Temă falsă?
Acum, PSD vine cu o nouă propunere: localitățile mici, cu mai puțin de 3.000/4.000 de locuitori, să fie comasate. Aparenta îngrijorare a Guvernului din pricina cheltuielilor mari la nivelul administrațiilor locale nu îi impresionează pe primarii de comune, însă. Asociația comunelor consideră că guvernanții încearcă să genereze o temă falsă prin care să distragă atenția de la problemele principale, cum ar fi lipsa unei reforme fiscale consistente. Mai mult, o astfel de inițiativă ar putea duce la pierderea identității culturale a unor localități, spun reprezentanții comunelor, scriu cei de la Digi24.ro.
Scurt istoric 1968 – Epoca Ceaușistă
În această perioadă are loc ultima reformă administrativ-teritorială majoră din România. S-au desființat regiunile și raioanele și s-a revenit la împărțirea pe județe (care fuseseră desființate de autoritățile comuniste). Din anul 1968, teritoriul României a fost împărțit în 39 de județe, plus municipiul București. În 1981 s-au înființat încă două județe, județul Giurgiu și județul Călărași. Acum avem 41 de județe, 103 municipii (inclusiv București), 320 de orașe și 2.859 de comune.
Încercările de modificare
Guvernul Ciorbea a venit pentru prima dată, în 1997, cu o propunere de reorganizare teritorială, 8 regiuni de dezvoltare mari, în loc de județe. În 2003, tema a fost abordată și de Guvernul Năstase, fără vreo concluzie. În 2011, Emil Boc redeschide subiectul și PDL propune ca România să aibă doar opt județe, pe modelul regiunilor de dezvoltare. Proiectul e abandonat, apoi reluat și inclus în programul de guvernare 2013-2016 al USL, devenit temă de campanie. Proiectul prevedea ca teritoriul României să fie împărţit în opt regiuni, cu reşedinţele la Bucureşti, Alba Iulia, Piatra Neamţ, Cluj Napoca, Brăila, Timişoara, Craiova, Călăraşi, iar fiecare regiune să fie formată din două sau mai multe judeţe. Victor Ponta, unul dintre liderii USL, avea o altă viziune la acel moment, organizarea de referendumuri judeţene. Din nou, nu s-a ajuns nicăieri. Și în ultimii ani, au tot fost propuneri ale mediului de afaceri sau proiecte ale partidelor. Acum suntem în aceeași situație, deci, ca în urmă cu 30 de ani. În 2025, PSD propune comasarea localităților cu mai puțin de 3.000 sau 4.000 de locuitori. „Este o promisiune pe care clasa politică a făcut-o de foarte mult timp și pe care nu a îndeplinit-o încă, iar acest lucru va veni în sprijinul reformei, astfel încât să dinamizăm, să eficientizăm administrațiile locale, să existe firesc ca o consecință imediată și o reducere a cheltuielilor de administrare a autorităților locale, dar și o eficientizare în sprijinul oamenilor prin această reformă. (…) Există cu certitudine nevoia de consolidare a unor comunități locale, există nevoia de a consolida serviciile publice și serviciile statului din comunitățile respective. (…) Nu există principiul desființării, există principiul comasării”, a spus purtătorul de cuvânt al PSD, Lucian Romașcanu.
Propunerea mediului de afaceri
Camera de Comerț a tot susținut, de-a lungul anilor, că ar trebui redus numărul de județe de la 42 la 15 și redefinită noțiunea de „comună” ca „localitate cu cel puțin 5.000 de locuitori”. Comuna cea mai mică din România este în Hunedoara. Are doar 88 de locuitori, cu o treime mai puțini decât acum 10 ani, conform INS. Măsurile propuse de Camera de Comerț (CCIR): reducerea numărului de județe de la 41 (plus București) la 15 redefinirea noţiunii de comună ca localitate cu cel puţin 5.000 de locuitori redefinirea noțiunii de oraș ca localitate cu cel puțin 10.000 de locuitori toate instituțiile publice deconcentrate trebuie să fie regrupate sub această nouă formă administrativă „Avem 1.300.000 de bugetari, față de Polonia 900.000. Şi unde sunt acești bugetari? Prin administrația publică, sunt 467.000 în administrația publică locală, și diferența în administrația publică centrală. Și aici este marea problemă. Avem deficit și în educație, și în poliție, și în sănătate, în schimb, în administrație suntem excedentari. Și aici cred că trebuie lămurite lucrurile, pentru că România nu mai poate funcționa în paradigma anului ’68, când actualele județe au fost înființate. E un proces pe care toți suntem conștienți că e pe termen, dacă vreți, optimist, mediu și lung”, a argumentat Mihai Daraban, președintele CCIR. Argumentele invocate pentru a realiza reforma sunt legate de cheltuielile mari de funcționare, de faptul că multe dintre primării sunt falimentare, nu se pot susține din venituri proprii, depopularea localităților, de posturile ocupate, infrastructura slab dezvoltată și lipsa serviciilor publice. În concluzie, ineficiența și risipa de bani. Reprezentanții asociațiilor comunelor contrazic argumentele aduse și spun că nu doar comunele, ci și orașele, municipiile și județele înregistrează venituri proprii mai mici decât cheltuielile de funcționare. Doar 47 din cele 3.221 de unități administrativ-teritoriale (comune, orașe, municipii și județe), mai puțin municipiul București și sectoarele sale au venituri proprii mai mari decât cheltuielile de funcționare. „Astea sunt spuse ale unor oameni care nu știu să privească decât banii. Pentru că sunt rupți de realitate. Sunt total insignifiante acele unități administrativ-teritoriale ca număr, ca pondere. Drept urmare, soluția dată de Guvern de comasare ar însemna că din unul, doi, trei săraci vei face un mai mare sărac (…) ceva care nu era stricat în România, nealterat era sistemul administrației publice locale (…) Se ascunde dorința de expansiune teritorială a mai multor municipii, a mai multor orașe asupra comunelor. Pe de o parte, pentru că nu mai au terenuri și trebuie să vândă ceva. Trebuie să vândă terenul comunelor din proximitate și foarte important din punct de vedere politic, că vei avea mai puțini oameni pe care poți să-i dirijezi mai ușor în deciziile politice”, a spus Emil Drăghici, președintele Asociației Comunelor din România, pentru Digi24.ro.
Prezentăm mai jos situația UAT-urilor (unităților administrativ-teritoriale) din țară, conform datelor primite de la Asociația Comunelor din România (ACoR).
Situația financiară UAT-urilor din țară: 41 din 41 de județe (100%) au veniturile proprii mai MICI decât cheltuielile de funcționare un singur municipiu din cele 102, fără a include aici municipiul București și sectoarele sale, are venituri proprii mai MARI decât cheltuielile de funcționare 8 din 216 orașe (3,7%) au venituri proprii mai MARI decât cheltuielile de funcționare 38 din 2.862 de comune (1,3%) au venituri proprii mai MARI decât cheltuielile de funcționare în total, 47 din 3.221 de unități administrativ-teritoriale (comune, orașe, municipii și județe, mai puțin municipiul București și sectoarele sale) au venituri proprii mai MARI decât cheltuielile de funcționare (1,45%) Referitor la aparatul public local stufos, ACoR susține că ponderea comunelor în totalul numărului de posturi ocupate în administrația publică locală este de 26,7%. Ce s-ar putea reduce, de fapt, este numărul consilierilor locali, impuși în fapt, tocmai de partide. „La comune pe drept e nimic, ca nivel de cheltuială, față de ce la orașe, municipii și județe. (…) Dacă micșorăm cu cinci consilier locali numărul pe țară, salvăm cheltuielile pentru 500 de comune. Ideea e că trebuie diminuat numărul consilierilor locali care papă foarte mulți bani în detrimentul nevoilor reale de dezvoltare, pentru că o comună de 300 de locuitori, ce nevoie are de nouă consilieri… ce nevoie are? Dar e nevoie ca să prindă acele partide care dirijează România, într-un sens negativ, să prindă și ele un loc, acolo, de consilier…, a motivat președintele ACoR.
Posturi ocupate la nivel local (conform datelor din anul 2022): comune: 121.700 posturi ocupate, municipii și orașe: 192.600 posturi ocupate, județe: 142.000 posturi ocupate.
Cheltuielile cu personalul la nivelul UAT-urilor (unităților administrativ-teritoriale): comune – 16,9 miliarde de lei municipii și orașe – 42,5 miliarde de lei județe – 21,2 miliarde de lei
O temere a primarilor este pierderea identității locale și naționale. Multe comune mici, care ar urma să fie comasate ori desființate, păstrează identitatea culturală a minorităților naționale. Tocmai de aceea, cetățenii ar trebui consultați cu privire la orice modificare, spun aceștia. „Orice comasare trebuie să reflecte capacitatea de voință a alegătorilor. Deci trebuie să existe referendum. Nu poți din pix, hai să te unesc…pentru este o cultură a locului, o apartenență la identitatea acelor locuri. Nu vii tu să spui că aici e un teritoriu”, a mai zis Emil Drăghici. În final, ACoR consideră că guvernanții încearcă să creeze o temă artificială menită să acopere problemele rele, și ar trebui să-și îndrepte atenția către reducerea deficitului prin creșterea veniturilor fiscale.
Digi24.ro a solicitat și opinia unui politolog. Problema principală este discrepanța dintre regiuni. Guvernanții ar trebui să intervină în profunzime, cu un plan bine pus la punct care să pună în prim plan serviciile publice în comunități, consideră Ioan Stanomir. „Este clar că avem zone dinamice, zone curajoase din punct de vedere antreprenorial. Aceste zone trebuie sprijinite, dar avem și zone mai puțin încununate de succes. Întrebarea este le abandonăm pe acestea? Dacă le abandonăm, unde rămân locuitorii acelor zone, ce fac? Ne mulțumim să constatăm că avem orașe în această țară unde spitalele au doar nouă medici și unde oamenii mor cu zile? Nu cumva această reformă administrativ-teritorială trebuie să însemne și o regândire a relației dintre serviciile publice și comunități? Nu cumva trebuie să ne întrebăm de ce la nivelul anumitor orașe și județe se găsesc foarte puțini bani pentru spitale și școli, dar foarte mulți pentru altfel alte cheltuieli mai puțin utile societății?”. Ioan Stanomir a declarat că o astfel de reformă implică multă muncă, și este un subiect sensibil, fiindcă sunt oameni și locuri de muncă la mijloc. „O comasare a acestor unități înseamnă pierderea de locuri de muncă, înseamnă dispariția, de exemplu, a unor capitale, chiar și un sat, o comună, în momentul în care dispare, se pune problema preluării funcțiilor care existau la nivelul său. Așadar, este în primul rând o problemă de costuri politice, deși ar trebui să fie în primul rând, o problemă de eficiență a guvernării. (…) Dacă ne dorim o reformă de profunzime, care să însemne despărțirea de modul de organizare moștenită la regimul comunist, nu se poate face de pe o zi pe alta. (…) În ani din urmă, un adevărat exod a golit de populație o parte dintre comunele rurale ale acestei țări. Se pune problema cine mai locuiește acolo. După cum se pune problema, din păcate, cine mai locuiește în unele dintre orașele acestei țări? În momentul intrării în Uniunea Europeană, România a ridicat la rangul de orașe colectivități teritoriale care nu îndeplineau criteriile. Uitați-vă în jurul Bucureștiului câte dintre fostele sate au devenit orașe, deși prin infrastructura, prin stil de viață, prin guvernare, ele nu au nimic de-a face cu fenomenul urban? România a fost de multe ori prizoniera unui formalism care a privit mai degrabă la ceea ce se întâmplă pe hârtie și mai puțin la ceea ce se întâmplă cu adevărat pe teren”, a argumentat politologul. O întrebare des întâlnită a fost dacă e nevoie sau nu de referendum. Art. 13 alin. 3 din Legea nr. 3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului spune că: Proiectele de lege sau propunerile legislative privind modificarea limitelor teritoriale ale comunelor, oraşelor şi judeţelor se înaintează Parlamentului spre adoptare numai după consultarea prealabilă a cetăţenilor din unităţile administrativ-teritoriale respective, prin referendum. În acest caz organizarea referendumului este obligatorie. Momentan, premierul României doar a anunțat că are în plan reforma, însă nu s-a făcut niciun demers. PNL susține inițiativa PSD, în timp ce UDMR a anunțat că nu va sprijini nicio reformă „împotriva voinţei oamenilor”. (A.N.)