Vineri, 22 ianuarie, la Teatrul de Artă Deva a avut loc premiera piesei D’ale Carnavalului, cunoscuta comedie a lui I.L.Caragiale. După cât am înteles este prima premieră din acest an şi primul spectacol prezentat în faţa publicului, chiar dacă, din cauza măsurilor de combatere a pandemiei de Coronavirus, doar o treime din sală a putut fi ocupată. Este adevărat, de la începutul pandemiei, TAD Deva a mai avut puneri în scenă şi a mai prezentat spectacole, dar doar online.
Am avut privilegiul să mă aflu printre cei 30 la sută din spectatorii prezenţi în sală, care au ţinut să vadă această premieră a teatrului devean. Trebuie să recunosc, că asta graţie invitaţiei făcute de managerul teatrului, Mihai Panaitescu, care nu este doar manager, ci şi actor, regizor, scenograf şi…cred că om bun la toate. Şi mai trebuie să recunosc că, atunci când m-a sunat să mă invite la noua premieră a teatrului pe care îl conduce, am avut oareşce rezerve. De ce ? Am învăţat D’ale Carnavalului, această ultimă mare comedie a lui Caragiale, aproape pe de rost, pe vremea când eram şcolar. Am văzut de vreo două ori filmul în care jucau Grigore Vasiliu Birlic, Alexandru Giugaru, Ion Lucian, Vasilica Tastaman, Horia Căciulescu şi alţi mari actori ai scenei româneşti. Am mai văzut piesa prin anii ‘80 pe scena unui teatru din Capitală, interpretată de o pleiadă de mari actori. Deci, m-am gândit că nu prea am ce vedea în plus. Dar, în final, am mers la teatru, din două motive. Am aflat că piesa era regizată de Mihai Panaitescu şi ştiam că omul este un bun profesionist, că are idei îndrăzneţe şi nu se joacă de-a teatrul. Şi am vrut să văd cu ochii mei de ce sunt în stare tinerii actori pe care managerul Panaitescu i-a adus la Deva. Auzisem câte ceva despre ei, dar nu apucasem până vineri să-i văd în vreun spectacol din diferite motive, independente de voinţa mea. Deci, iată-mă la teatru, aşteptând să bată gongul!
Pentru cei care nu ştiu sau nu-şi mai amintesc subiectul acestei piese, îmi permit să-l rezum în câteva rânduri. Un frizer dintr-o mahala bucureşteană de final de secol XIX, începe o idilă cu noua sa amantă, Didina. Acest fapt va stârni gelozia amantei sale „de suflet”, Miţa, a violentului Pampon (amantul oficial al Didinei) şi va stoarce lacrimi din ochii lui Crăcănel, cel care o întreţine oficial pe Miţa. Într-un carusel de încurcături prezentate într-un ritm alert, situaţiile devin complicate pe scenă şi comice pentru spectatori.
Nu voi intra în amănunte de natură tehnică fiindcă nu sunt critic de teatru, ci voi spune ce am de spus despre această nouă premieră a Teatrului de Artă Deva în calitate de spectator cu oarece cultură în domeniu, de om care iubeşte teatrul şi-i apreciază pe toţi slujitorii Thaliei, această muză a teatrului şi a comediei îndeosebi, actori, regizori, scenografi, coregrafi ş.a.m.d.
Apoi a început spectacolul. Nu m-apuc aici să descriu cum s-a desfăşurat totul, ci vă recomand călduros să mergeţi să vedeţi această piesă. Spun doar atât: nici nu am simţit cum au trecut cele aproximativ două ore cât a ţinut piesa, atât am fost de prins de interpretarea actorilor care au tot urcat şi au coborât de pe scenă. Majoritatea tineri, frumoşi, entuziaşti şi talentaţi. Inclusiv prietenul nostru, Mihai Feier, care trăieşte pe scenă o a doua tinereţe, şi-a dat măsura talentului şi experienţei sale în rolul bătăiosului Pampon. Spectatorii au râs şi au aplaudat numeroasele momente comice realizate de aceşti tineri şi talentaţi actori ai teatrului devean. Iar la final i-au readus de mai multe ori pe scenă cu prelungite aplauze.
De regulă, într-o cronică teatrală evidenţiezi actorii care şi-au jucat mai bine, mai convingător rolul. Desigur, am remarcat şi eu vreo câţiva. Dar diferenţa dintre cei remarcaţi de mine – eu fiind poate şi subiectiv – şi colegii lor de pe scenă nu este în măsură să mă facă, deocamdată, să-i evidenţiez în faţa celorlalţi. Prin urmare, îi prezint pe toţi aici, în ordinea distribuţiei: Viorica Bulgac – Miţa Baston; Andreea Pascu – Didina Mazu; Anette Marka – Mariţa; Diana Rotaru – Duduţa; Bes Edgar – Nae Girimea; Mihai Feier – Iancu Pampon; Eugen Pădureanu – Crăcănel; Silviu Dobre – Iordache; Sergiu Cornelius – Ipistatu; Theodor Creţu – Catindatu; Aurel Gheorghe – Ospătarul; Ioana Cojocărescu – Cântăreaţa; Laura Tulac/ Ramona Opric – o mască. Regizor secund este Mihai Stan, iar coregrafia este realizată de Momo Sanno.
Reamintesc că regia şi scenografia spectacolului îi aparţin lui Mihai Panaitescu, care şi la punerea în scenă a acestei piese şi-a arătat valoarea ca artist polivalent, un adevărat om de teatru, deschis la nou, dar respectând şi rigorile clasice.
În concluzie, aşa cum arăta şi regizorul acestei premiere pusă în scenă la Teatrul de Artă Deva, D’ale Carnavalului este o adaptare îmbunătăţită a celebrei piese, cu personaje multiple şi un comic deosebit de interesant. În afara de comic, este o sinteză şi o analiză a societăţii româneşti de acum peste un secol, care, din nefericire, se potriveşte ca o mănuşă prezentului.
CORVIN FOTOVOLTAIC SRL - societate în faliment, prin lichidator judiciar RELCO ACTIVE SPRL, vinde prin…
Vorbesc cârcotașii că un personaj din zonă, ajuns, cum se spune cu sacii în căruță,…
Dan Bobouțanu, primarul municipiului Hunedoara Pentru că nici nu a început bine anul și a…
Catedrala Națională va fi sfințită duminică, 26 octombrie 2025, de Patriarhul Ecumenic Bartolomeu I al…
Lucian S., din municipiul Deva Pentru că i-a fost prelungit mandatul de arestare preventivă, bărbatul…
O hunedoreancă de 63 de ani, din Ghelari, nu s-a bucurat deloc de sărbătorile de…