Școala din Ghelari, dotată în baza unei finanțări obținute prin PNRR
Magdalena Șerban
Administrația publică din Ghelari a câștigat o nouă finanțare, de data aceasta pentru dotarea școlii gimnaziale din localitate cu mobilier, materiale didactice și echipamente digitale. Suma alocată și aprobată este de 396.785 de lei (echivalentul a 79.500 euro). Obiectivul proiectului prevede modernizarea infrastructurii educaționale și adaptarea acesteia la standardele actuale.
Ca la oraș
Clădirile, sălile de clasă, laboratoarele şi dotările – într-un cuvânt, infrastructura educaţională – constituie elemente vitale ale mediilor de învăţare din şcoli. Rezultatele cercetărilor în domeniu sugerează că acestea conduc la îmbunățățirea predării, a rezultatelor elevilor şi la reducerea abandonului şcolar, pe lângă alte beneficii. Cu toate că decidenții din domeniul învăţământului îşi concentrează atenţia din ce în ce mai mult asupra calităţii educației şi a mediilor de învăţare, multe ţări au o abordare fragmentară sau fără o viziune de ansamblu privind investiţiile aferente. În România, de exemplu, deciziile au fost luate de-a lungul timpului pe baza unui model necoordonat şi descentralizat, determinat de nevoi de moment şi fonduri limitate, și nu pe baza unei abordări strategice. Însă acum, pentru prima dată în istoria educației, peste 1 miliard de euro a fost alocat din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) pentru digitalizarea unităților de învățământ preuniversitar. Descentralizarea deciziilor de achiziție înseamnă că fiecare și-a putut alege echipamentele potrivite nevoilor sale. ,,Am făcut un pas înainte în ce privește sistemul local de învățământ. Trebuie să ne aliniem atât cursului firesc al evoluției, cât mai ales cerințelor din domeniu. Astfel, printre dotările prevăzute în proiect se numără mese reglabile și scaune reglabile, mobilier individual, dulăpioare, catedre, table magnetice, flippchart, licențe soft, etc. Nu putem vorbi despre școala viitorului dacă nu înțelegem nevoile copiilor și dinamica lucrurilor. Oportunitatea de a implementa în cadrul unităților de învățământ unele tehnologii digitale dedicate este extrem de importantă pentru calitatea actului educațional. Nu cred că ar trebui să existe vreo diferență între școlile din orașe și cele de la sate. Acum avem oportunitatea de a le echilibra. Felicit întreaga echipă care a pus umărul la reușita demersului. Efortul trebuie recunoscut și apreciat”, a spus Iancu Emerson Toma (foto), primarul din Ghelari. Trebuie subliniat că la nivel central, 72 la sută din școlile și liceele din mediul rural nu sunt dotate cu laboratoare de ştiinţe, iar aproape 40 la sută din acestea au toalete în exterior. Chiar dacă unităţile de învăţământ din mediul urban sunt mai bine dotate decât cele din rural, multe sunt supraaglomerate. Unul din patru elevi de la oraș merge la o şcoală supraaglomerată, iar în multe dintre aceste școli se învaţă în schimburi.