Actualitate

Syracusia, cea mai mare navă a antichităţii, construită de Arhimede

Syracusia a fost o navă legen­dară, construită de genialul ma­tematician și inginer Arhimede, în secolul al III-lea î.Hr., la co­manda regelui Hieron al II-lea al Siracuzei. Considerată cea mai mare navă din antichitate, Syracusia era o adevărată minune a tehnologiei și a luxului, capabilă să transporte sute de oameni și provizii, dar și să servească ca navă de război în caz de nevoie.

Cum a fost construită
Potrivit scriitorului grec Athenaeus din Naucratis, care citează o lu­crare pierdută a lui Moschion din Phaselis, Arhimede a fost însăr­ci­nat de regele Hieron al II-lea al Siracuzei să proiecteze o navă care să depășească orice altă navă existentă la acea vreme. Arhimede a acceptat provocarea și a con­ce­put o navă cu dimensiuni im­pre­sio­nante pentru acele vremuri. Astfel, conform datelor des­co­pe­rite, nava Syracusia ar fi avut 55 de metri lungime, 14 de metri lățime și 13 metri înălțime. Pentru a cons­trui o astfel de navă, Arhimede a folosit lemn de cedru din Liban, bronz, fier și plumb. Se spune că au fost folosite materiale cât pen­tru construirea a 50 de nave obiş­nuite. De asemenea, inginerul a inventat un sistem ingenios pentru a pompa apa care se scurgea prin carenă (partea exterioară a cor­pului unei nave, care se găsește sub linia de plutire): un șurub ro­ta­tiv montat în interiorul unui cilin­dru, cunoscut astăzi sub numele de șurubul lui Arhimede sau şu­ru­bul fără sfârşit, scriu cei de la desprelume.ro.

Cum era amenajată
Syracusia nu era doar o navă uriașă, ci și una foarte bine dotată și decorată. Nava avea opt punți, dintre care două erau rezervate pentru echipaj și pasageri, iar ce­le­lalte șase pentru transportul măr­fu­rilor. Conform aceluiaşi Moschion din Phaselis, nava ar fi putut trans­porta până la 1.900 de pasageri, inclusiv soldați și marinari, precum şi o catapultă. De asemenea, mai transporta şi animale şi provizii. Nava avea și un sistem de balast pentru a menține stabilitatea în caz de furtună. Pe puntea prin­ci­pală se aflau cabinele pasagerilor, care erau decorate cu picturi, mo­zaicuri și sculpturi. Una dintre ca­bine era destinată regelui Hieron și soției sale, care beneficiau de un pat matrimonial cu baldachin, o baie cu apă caldă și rece și un sis­tem de încălzire prin pardoseală.
Pe aceeași punte se găsea și un templu dedicat zeiței Afrodita, care avea un altar din marmură și o statuie din aur. Pe puntea superioară se aflau facilitățile pentru agrement și relaxare. Astfel, se spune că această punte era decorată cu o grădină cu plante exotice și fântâni arteziene, un gimnaziu cu bazine pentru înot și lupte grecești, un solarium cu șezlonguri și umbrele și o sală de banchet cu mese rotunde și scaune tapițate. Pe această punte se găsea și postul de comandă al navei.

Cum era folosită uriaşa navă
Syracusia a fost construită inițial ca o navă pentru călătorii de lux. Ulterior, regele Hieron a decis să o ofere cadou regelui Ptolemeu al III-lea al Egiptului, care era aliatul său. Pentru asta, a fost nevoie ca nava să străbată Marea Mediterană până la Alexandria, acolo unde se afla reședința regală egipteană. Pe drum, Syracusia i-a impresionat pe toți cei care au văzut-o, fiind admirată și temută deopotrivă. Potrivit lui Ateneus din Naucratis, Syracusia a ajuns cu bine la Alexandria, acolo unde a fost primită cu onoruri de regele Ptolemeu al III-lea. Acesta a fost atât de încântat de cadou, încât i-a oferit regelui Hieron multe daruri prețioase. Syracusia a rămas în Egipt, fiind folosită ca navă regală pentru deplasările pe Nil. Nu se știe ce s-a întâmplat cu ea după moartea lui Ptolemeu, dar se presupune că a fost distrusă sau abandonată. Syracusia este o dovadă a geniului și creativității lui Arhimede, care a reușit să construiască o navă fără precedent în istorie. Această navă legendară mai simbolizează şi puterea şi bogăţia Siracuzei, care era unul dintre cele mai importante oraşe ale lumii antice.

 

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura