Teatrul devean – 112 ani
Arc peste timp…de la Színház (Teatrul Orășenesc) 1911 și Prologul de Varadi Antal, la Teatrul de Artă Deva 2023 și Hamlet de W. Shakespeare
Explozie arhitecturală
112 ani… e mult?…e puțin? Cetatea noastră care a dat și numele localității a fost atestată prima dată acum 754 de ani, mai precis în 1269 ca și Castrum Deva, însă prima proclamare a orașului a avut loc în 1848, când la Deva a avut primul consiliu ales și și-a luat destinul în propriile mâini. Sfârșitul secolului 19 a marcat o explozie arhitecturală, lucru nemaîntâlnit până în zilele noastre și anume … 1886 Primăria Deva, 1890 Palatul Prefecturii, 1895 Spitalul Orășenesc, 1899 Palatul Justiției.
Pe locul fostului local Redut demolat în 1910 s-a ridicat în nici doi ani clădirea care în prezent adăpostește Teatrul de Artă din Deva și, ce este demn de menționat, este faptul că majoritatea fondurilor au fost donații publice. Greu de crezut sau acceptat în 2023…dar dorința de cultură civilizatoare a fost foarte mare. Clădirea a fost edificată în stilul Art Nouveau Maghiar de inspirație Secession Vienez. Această capodoperă arhitecturală aflată astăzi pe lista monumentelor istorice a fost proiectată de celebrul cuplu de arhitecți evrei, Komor Marcell și Dezső Jakab, specializați în construcția de sinagogi și săli de concerte în toată Europa.
Teatru de repertoriu
În 23 aprilie 1911 clădirea a fost dată în folosință ca Teatru Orășenesc (Színház), când în sala de spectacole a fost prezentat spectacolul lui Váradi Antal, intitulat Prologul. După aceea a fost interpretată opereta Obsitos de Emerich Kalman. De menționat este și faptul că a funcționat ca și cinematograf cu numele Urania, unde au rulat primele filme mute din Comitatul Hunedoarei. De-a lungul timpului a suferit numeroase intervenții, fiind necesare lucrări de reparații și modernizare, dar, în principiu, a rămas la fel, o sală de spectacole specială cu o arhitectură interioară tubulară de operă vieneză cu cupolă și cupoletă ce favorizează o acustică perfectă ce o diferențiază net de alte construcții similare. Astăzi, teatrul are 400 de locuri, este teatru de repertoriu cu o trupă de actori permanentă și cu dotări tehnice demne de vremurile pe care le trăim, dar și cu un palmares impresionant de producții proprii din dramaturgia contemporană și clasică (120 producții în ultimii 12 ani). De-a lungul timpului, instituția de cultură a avut mai multe denumiri, în diferitele etape ale existenței sale: Teatrul Orășenesc, Ansamblul de Cântice și Dansuri, Teatrul de Estradă, Teatrul Arta, Teatrul de Stat de Estradă, Teatrul de Revistă, Teatrul de Artă Dramatică, Teatrul Municipal Deva, Teatrul Județean Hunedoara și în prezent Teatrul de Artă Deva.
De ce este important să avem teatru? Pentru că prezența teatrului într-o localitate este un indicator de civilizație și progres, un mijloc de educație permanent și un factor de apartenență culturală în marea familie europeană.
Teatrul este arta emoțiilor revelate spontan în dialogul cu publicul. Spectacolul de teatru are un scop cathartic, de purificare a sufletului prin faptul că oferă acces la emoții artistice diferite, generate în mare parte de râs sau de plâns. Teatrul oferă prilejul de a empatiza cu suferințele personajelor, de a le înțelege drama. Teatrul oferă un prilej de reflecție, de meditație asupra problemelor existențiale… și uite așa ajungem la capodopera dramaturgiei universale ”Hamlet”, de W. Shakespeare o chintesență de stări și de emoții cu semnificații profund umane și atemporale. Spectacolul regizat de Sandu Grecu, o personalitate a teatrului de limbă română de pe ambele maluri ale Prutului aduce o infuzie de forme artistice novatoare, experimente teatrale, tehnologii moderne fiind totodată un rezultat al sincretismului artelor, pentru că include muzică, dans, video, etc. Regizorul declară că acest spectacol este dimensiunea dintre libertate și captivitate, tăcere și revoltă, rezistență și înfrângere, trădare și devotament, dragoste și perversitate, moralitate și imoralitate. Într-un secol grăbit, egoist, ipocrit, societatea a degradat din punct de vedere moral, direct proporțional cu dezvoltarea tehnico-științifică. Societatea a progresat pe plan intelectual, sacrificând moralitatea și provocând noi relații interumane, în care valorile spirituale au o altă semnificație în modul de a rezista în societate. Orice revoltă a individului împotriva regulilor impuse de putere și societate este redusă la tăcere.
Credința și pragmatismul egoist au devenit o formulă de rezistență în societatea modernă. De aceea, una din misiunile teatrului contemporan este să opună rezistență acestei situații în care întreaga omenire se află în captivitatea tuturor regimurilor de guvernare, ce ne-au redus la tăcere.
Teatrul cu acea transfuzie de umanitate de la scenă către spectatori a fost, este și va fi o artă vie, un călător prin timp și spațiu și o definiție universală a noastră a Oamenilor.
Mihai Panaitescu – Regizor, Doctor în Teatru