Actualitate

Tot mai „liberi”. Călătoriți cât mai puteți! Ni se vor limita și călătoriile cu avionul

Salvarea planetei necesită sacrificii, iar sacrificiile trebuie suportate de oa­meni. Auzim asta de mai mult timp, dar acum oficialii par să o ia razna. Această paradigmă este avută în vedere de oficialii Uniunii Europene atunci când se gândesc să limiteze călătoriile ce­tă­țenilor din statele membre.

Cotă
Cu cât călătorește mai mult un cetă­țean, cu atât crește și poluarea asociată cu deplasarea dintr-un punct în altul. Iar cele mai poluante, în acest context, se do­vedesc avioanele, susțin oficialii Uni­unii Europene.
În mod concret, alocarea cotei anuale de carbon per călător european va fi con­semnată pe o cartelă care, în mod implicit, va limita călătoriile, relatează Antena 3 CNN.
Sursa citată notează că, la nivel global, amprenta medie anuală de carbon a unei persoane se apropie de patru tone. Însă pentru a salva planeta, cetățenii ar trebui să emită maximum două tone de carbon anual, până în 2050. Asta echi­valează cu aproximativ două zboruri dus-întors între Londra și New York.

Până în 2040
Ideea unui pașaport de carbon pre­su­pune ca fiecărui călător să i se atribuie o cotă anuală de emisii pe care să nu o poa­tă depăși. Aceste cote urmează apoi să raționalizeze călătoriile. Amprenta medie anuală de carbon a unei persoane din Statele Unite ale Americii este de 16 tone, fiind printre cele mai ridicate rate din lume. În Regatul Unit, acest indicator se situează la 11,7 tone, adică de peste cinci ori mai mult decât nivelul reco­man­dat de Acordul de la Paris pentru a menține creșterea temperaturii globale sub 1,5 grade Celsius față de nivelurile preindustriale.
Un raport Intrepid Travel citat de CNN pre­conizează că vom vedea pașapoar­te­le de carbon în vigoare până în 2040. Deja, există în anumite țări europene legi și restricții care arată că obiceiurile de călătorie sunt forțate să se schimbe. Asta, în contextul în care, între 2013 și 2018, cantitatea de dioxid de carbon emisă de avioanele comerciale din în­trea­ga lume a crescut cu 32 la sută. Pen­tru o reducere semnificativă a emisiilor, prețul biletelor ar trebui să crească cu 1,4 la sută în fiecare an, descurajându-i pe oa­meni să zboare. În realitate, pre­țu­rile bi­letelor au scăzut, estimează sursa citată.

Au început
Unele țări europene au început să ia mă­suri pentru a reduce călătoriile cu avi­o­nul încă înainte ca pașaportul de car­bon să fie oficializat la nivel comunitar. Începând cu 1 aprilie 2023, în Belgia, pasagerii care zboară pe distanțe scurte și cei de la bordul aeronavelor mai vechi suportă taxe majorate, pentru a-i de­ter­mina să ia în calcul forme alternative de călătorie. Două luni mai târziu, Franța decide să interzică zborurile interne pe distanțe scurte, în situația în care ace­eași călătorie poate fi făcută cu trenul în două ore și jumătate sau mai puțin. O schemă similară se profilează la orizont și în Germania. Un sondaj YouGov a arătat că 70 la sută dintre germani ar susține astfel de măsuri de combatere a schimbărilor climatice dacă ar fi dis­ponibile variante de transport alter­na­tive, cum ar fi trenurile sau călătoriile pe apă. (A.N.)

Descoperă mai multe la Stiri si informatii din judetul Hunedoara. Mesagerul Hunedorean

Abonează-te acum ca să citești în continuare și să ai acces la întreaga arhivă.

Continuă lectura